Kvalitetsklubb

Sogndal Fotball har no starta arbeidet på veg mot NFF kvalitetsklubb.

NFF Kvalitetsklubb

Her er eit utdrag frå presentasjonen som NFF gir av kvalitetsklubb:

NFFs handlingsplan for 2012-2015, fokuserer på god kvalitet på all aktivitet. Kvalitetsklubbprosjektet er et system som vil være retningsgivende for det meste av utviklingsarbeidet som gjøres i klubbene våre. Dette bygger videre på «klubben som sjef»-filosofien, men representerer en enda større helhet og en klar struktur.

Fotball for alle!
Å tilby fotballaktivitet for flere hundre tusen barn og unge medfører et stort samfunnsansvar. Dette ønsker vi å ta på alvor og utvikle. Vi gir like muligheter for jenter og gutter og fotballen er også en unik integreringsarena hvor alle er like mye verdt.

Klubbens identitet (DNA), er avgjørende for at den skal være en rollemodell i lokalsamfunnet. God aktivitet i trygge rammer, tilpasset alle behov, er en krevende jobb. Viktige roller må være på plass og kompetanse i hver rolle er avgjørende for at identiteten til klubben blir troverdig og helhetlig.

Veien er målet
I kvalitetsklubb er det prosessen i seg selv som er viktig. Utviklingen bør skje nær aktiviteten, med et sterkt eierforhold til arbeidet som gjøres. Slik bygges kontinuitet og kultur.

Kriteriesettene skal være oppnåelige for alle klubber, og det er lagt opp til progresjon. Alle kriteriene får et naturlig tillegg på neste nivå som klubbene må levere for å bli løftet videre i programmet.

Dette vil øke kontinuitet hos klubblederne, legge til rette for frivilligheten og sikre trygge omgivelser i barn og unges aktivitet. Hovedkriteriene har sitt utspring i Handlingsplanen og er konsentrert rundt krav til kompetanse, organisasjon, aktivitet og verdier.  Det utvikles i tillegg holdningsskapende kampanjer for både foreldre, trenere og spillere.

Dette er et målbart verktøy som vil gi vår klubbaktivitet et merkbart kvalitetsløft

Sjå lenke for meir info om kvalitetsklubb nivå 1:

Nettsida vil i tida framover bli noko oppdatert som ein fylgje av det pågåande kvalitetsklubbarbeidet.